Az esetek többségében a munkavállalók nyerik a munkaügyi pereket. Ezért a munkáltatók mindent meg is tesznek!
A vállalkozásokat – köztük természetesen a családi vállalkozásokat – szinte kivétel nélkül földhöz vágta a koronavírus: műszakok csökkentése, munkarend átszervezése, bércsökkentés, elbocsátások.
Naponta újabb vészjósló hírek, állandóan változó szabályok, kapkodás – egy ilyen környezetben hiba nélkül zsonglőrködni pokolian nehéz, súlyos munkajogi kockázattal jár vagy kidobott milliókat jelent.
A családi vállalkozások többségét ezek – a cégvezető legjobb szándéka mellett is – veszélybe sodorhatják.
Összegyűjtöttünk 5 végzetes hibát és tévhitet, amelyek elkerülésével előnyére fordíthatja a kialakult helyzetet, továbbá minimálisra csökkentheti a munkaügyi bírság vagy egy elvesztett munkaügyi per lehetőségét:
1. „Most akkor végre kedvemre mazsolázhatok a jól képzett, motivált álláskeresők között.”
Csak részben igaz! Volt, aki cégvezetőként abban reménykedett, hogy az elmúlt években megtapasztalt munkaerőhiány csökken, megváltozik a kereslet-kínálat aránya és már nem a munkavállaló szabja majd a feltételeket, hanem a munkáltató. A vállalatok nagy része azonban először a külföldi, a kölcsönzött, valamint a szakképzetlen munkaerőt bocsátotta el, ezért továbbra sincs túlkínálat a jól képzett, motivált munkaerőből.
A meglévő, sok éves tapasztalattal, tudással rendelkező munkavállalók felértékelődnek, az ő megtartásukra érdemes most koncentrálni. De hogyan?
2. „Most biztosan fizetést kell emelnünk, hogy megtartsuk a dolgozóinkat.”
Téves! Sok cég elköveti azt a hibát, hogy fizetésemelés során az alapbért emeli meg. Ilyenkor sajnos az arra hajlamos munkavállaló hátra dől, mivel úgy érzi, bármit is csinál, úgyis a „pénzénél lesz”. Óriási tévhit, hogy csak az értékesítő munkatársakat lehet bónusszal motiválni!
Az alapbéren felül van Önöknél olyan bér- és juttatási rendszer, aminek segítségével megtarthatja az értékes munkaerőt? Van az Ön cégénél jelenléti bónusz, tudás alapú bónusz, teljesítménybónusz? Az ilyen rendszerek az elkötelezett dolgozókat még jobban ösztönzik, a kevésbé motivált munkatársak pedig maguktól távoznak.
A jelenlegi helyzet jó lehetőséget ad arra, hogy átalakítsa vállalkozása motivációs rendszerét!
3. „Nyugi, úgysem lesz semmi baj a hiányos munkaszerződésekből!”
Téves! Az esetek többségében a munkavállalók nyerik a munkaügyi pereket. Ezért a munkáltatók mindent meg is tesznek! A vállalkozók jelentős része nincs tisztában a jogszabály adta kötelezettségeikkel, lehetőségeikkel.
Amikor csökkentette munkavállalók bérét, milyen szerződésmódosítások készültek? Biztos benne, hogy a munkaszerződések csak a kötelező minimumot tartalmazzák? Tudja, hogy melyek ezek és mivel árthat a cégének, ha nem megfelelően történik a módosítás?
Itt az ideje, hogy olyan vállalati szabályzatokat írjanak, amelyek amellett, hogy az Ön érdekeit is képviselik, a munka törvénykönyvét is kiegészítik oly módon, hogy Ön is azt érezheti, nem kell aggódnia!
4. „A dolgozó úgysem dolgozza le tisztán a nyolc órát, tehát nem kell túlórát fizetnem, ha tovább bent marad.”
Téves! A cégvezetők sok esetben sajnos nincsenek tisztában a túlóra jogszabályi kereteivel és a pótlékokkal. Túllépik a megengedett keretet, vagy nem fizetik ki, ami a törvény szerint a dolgozóknak járna. Természetes, hogy plusz költséget nem szeretnének, de mit lehet ez ellen tenni?
Ön tisztában van azzal, hogy milyen más lehetősége van a munkaidő betartatására? Hogyan tudja elkerülni, hogy a dolgozóknak túlórát kelljen végezniük úgy, hogy az elvégzendő feladat a nap végére kész legyen?
A munkaidőkeret, valamint a dolgozóval kötött megállapodás lehetőséget nyújt a szabályos és rugalmas munkavégzésre. Alakítson ki erre vonatkozó belső szabályzatokat és állapodjon meg a munkavállalókkal a törvényes kereteken belül.
5. „Jelentsen csak fel, úgyis nekem lesz igazam, hiszen én vagyok a főnök.”
Téves! A dühös, elégedetlen munkavállalók szeretik feljelenteni a cégeket, bejelentést tenni a kormányhivatal foglalkoztatási osztályán. Elindul az eljárás, amely során 2-3 fő váratlanul megjelenik a vállalkozásnál. Átnézik a dokumentumokat, meghallgatják a munkavállalókat. Tehát, ha abban reménykedik a cégvezető, hogy majd a „megfelelő papírokat” mutatja csak meg, akkor csalódni fog, mivel a munkavállalók úgyis el fogják mondani azt, amit a munkáltató nem szeretne, ha kiderülne. Egy ilyen kivizsgálás legtöbb esetben a munkavállaló igazát fogja bizonyítani.
Önöknél rendben vannak a munkaügyi dokumentumok? Biztos rendben találnának mindent egy ellenőrzés során?
Fordítsa előnyére a válság adta helyzetet!
A fenti hibák tükrében vizsgáltassa felül vállalkozása HR gyakorlatát, hogy elkerülje a munkaügyi bírságot és kihasználja a törvény adta lehetőségeket!
Vegye fel velünk a kapcsolatot!